måndag 8 september 2008

Tiggeri

Har ni sett dem?

De nya tiggarna?
Män med sliten överrock och alldeles felinställd krycka?

Jag tycker illa om organiserat tiggeri. Ännu mer illa om det tycker jag när det är så jäkla uppenbart. Nu har vi kört alldeles för länge med flickor som står på knä och tigger. Tjejer som är gråa som möss och ser ut som om de var sina egna mormödrar. Eller snubbarna med foto på ett litet barn alternativt en liten hund i sällskap. De inser att vi kanske tröttnat på att lyssna på dragspelarna som alla spelar samma slinga av ickelåt som ändå låter som något alla över 35 kan känna igen. Alltså dags att byta. Därav män med kryckor på fel höjd så att det verkligen ser jobbigt ut att gå.

När jag ändå är inne på ämnet kan jag berätta att jag ganska ofta blir antastad av diverse typer som tigger pengar av mig som dessutom skäller ut mig för att jag inte ser dem i ögonen alternativt påstår att jag är oartig på något annat vis. (Nu pratar jag alltså om våra vanliga svensktalande tiggare). Jag ser aldrig att andra råkar ut för detta. Normalt tittar jag inte kreti och pleti i ögonen. Jag söker inte mer ögonkontakt med en icketiggare än någon annan. "Svensson" skäller inte ut mig för att jag inte tittar på honom.
Trött blir jag, vad utstrålar jag för märklig substans som gör att det är ok att hoppa på mig men inte andra?
Funkar min parfym bara på samhällets knäppskallar.
(Maken räknas inte för han skulle inte kunna idenifiera mig med hjälp av min parfym i alla fall.)
Till saken hör är att jag gärna ger en slant om jag har någon på mig och då vill jag fan inte bli utskälld när jag inte gör det.

Inga kommentarer: