torsdag 18 september 2008

Ärlighet

I går var jag inne i en liten affär och betalade för något som jag tagit när innehavaren inte var där. Jag hade hittat två dukar i en fyndlåda (utanför butiken) á 5 kr styck som jag ville ha. Problemet var att det fanns ingen i butiken. Bara en lapp som sa; kommer snart. Hur länge är snart? Jag väntade så länge som jag tyckte att snart var, men inte kom det någon. Hade jag haft papper och penna till hands så hade jag skrivit något och lagt det i brevlådan men nu hade jag inte detta. Alltså tog jag det jag ville ha och gick. Detta var förra lördagen. Så i går var damen på plats och jag gick in och betalade. Hon såg lite förvånad ut. Själv blev jag lika förvånad när jag, en halvtimme senare, blev hejdad av en av mina grönsakstanter på torget som sa att hon var skyldig mig pengar. ?? Jo, sa hon jag tog för mycket för kålroten du köpte häromdagen, den kostade inte 20 kr kilot som jag sa, utan 15 så här har du en femma. Rätt ska va rätt sa tanten och bad om ursäkt för felet.
Gissa om jag mådde bra efter det!?
Ganska osannolikt att en sådan kombo skall inträffa igen.

2 kommentarer:

Balance sa...

what goes around, comes around...
Härligt!!!

Anonym sa...

Visst är det härligt när sånt händer! Det ger hopp om tillvaron.