fredag 19 september 2008

Morgonluft



Kände ni att luften kändes annorlunda i dag. Inte så kall som den varit innan i veckan. Det har ju varit riktiga höstkänningar på morgonen men idag har nog vindarna kommit från annat håll. Klockan ringde inte som brukligt så sällskapet fick lite bråttom iväg. Själv kunde jag mata måsarna med resterna av gårdagens lammstek. Bortskämda typer. Serveras det potatisgratäng så är det fullt slagsmål. För den äter alla pippiar. Just nu är det en ny trut som regerar men han är för blyg för att vilja vara med på bild. Kan kanske bero på att han är i ett mellanstadie. Typisk tonåring som inte växt klart. Lite finnig, om man nu kan vara finnig i trutarnas värld? Kläderna passar inte riktigt eftersom han inte själv fått bestämma. Jag tror att han eller hon är lite fåfäng. Längtar efter den rena skruden i vitt grått och svart. Inte den här fläckiga, prickiga trasan som man bara får skämmas över.

Snart skall jag göra paj. Varför jag ger mig i kast med detta ångestfyllda åtagande vete tusan. Eller jo, det vet jag. Det skall gå att göra det perfekta pajskalet. Varje gång. Inte bara varannan. Denna gång får det bli en skaldjursvariant för vi skall ut på landet och värdinnan delar inte vårt carnivoriska intresse. I morgon lär jag få mina köttsliga lustar tillfredställda för då är det dags för den första höstgrillningen. Dags att inviga en ny grill. Alltid lika roligt. Fast man luktar som en smärre brand i ett korvstånd när man är klar. Folk sätter näsan i vädret och sniffar misstänksamt när man tar tåget hem.

Faktum är att det skall bli skönt att lämna staden denna helg. Det ligger en lätt nervös stämning över Möllan. Ica på hörnet kommer att stänga kl 20 i kväll, detta händer aldrig annars. De har ta mig tusan öppet jämnt. Jul, midsommar, nyår, you name it. Inte att de stänger och låter sin personal komma iväg till högtidligheterna i tid, inte. Men i kväll stänger de tidigt. Jaha vad skall nu firas, ramadan är väl inte över, inventeringen är väl klar för länge sedan och de skall inte ha firmafest? Varför är min grönsakstant på torget orolig och vet inte om hon skall ha öppet på lördag? Jo, för att EFS pågår. Ryktena säger att vad som helst kan hända. Butiksfönster kan krossas, bilar kan sättas i brand, plundring kan förekomma, etc etc. Själv har jag svårt att tro att det skall bli speciellt stökigt men sonen uttryckte att det är ju bra att vi bor på femte våningen ifall något skulle hända. Men visst med 20.000 i ett demonstrationståg kan faktiskt vad som helst hända. Inte nödvändigtvis negativt. Vi hoppas att bygget står kvar när vi återvänder på söndag. Han den ohängde ska passande nog åka till Göteborg. Han syntes ju i rutan igår i sammanfattningsprogrammet om klass 9A där han beskrev sin kärlek till denna stad. Han bör väl vara rätt populär där nu?!

Inga kommentarer: