söndag 7 september 2008

Brödhimmel!

Lika illa som det gick med pajerna lika bra gick det med bröden.




Tänk att vatten jäst och mjöl kan bli så himmelskt gott! Och vackert.
Prova gärna själv. Men du behöver en degblandare, inte lönt att köra
denna kletiga smet för hand.
Ja, om man inte råkar ha någon böjelse
för att kladda på riktigt.
Lös upp 15-20 gram jäst i 6 dl kallt vatten.
(Blandaren värmer vattnet tillräckligt.) 600g durumvete och 300 g
vetemjöl special får ältas en 10 minuter.
Tillsätt en liten näve salt och
kör 5 minuter till.
Degen skall nu vara blank och smidig. Låt jäsa i kylen
över natten eller åtminstone 6 timmar.
Kör ihop degen och häll den på plåt.
Kan behöva stöd vid jäsningen.
Ugnen ska ha full malle. När du sätter in
brödet häller du in ca 1/2 - 1 dl kallt vatten på bottenplåten. Öppna och
släpp ut ångan efter fem minuter. Sänk värmen till ca 225, grädda i ca 30 min.
Spraya gärna ytan med kallt vatten då och då för att få en fin skorpa.
Brödet blir väldigt saftigt, håller sig nästan en vecka. Låt det ligga framme.
Plastpåse är förbjuden förpackning. Däremot bör du vara utrustad med
en riktig brödkniv annars kan du få problem med att komma igenom.

Tycker du att brödet blivit för torrt efter en dag eller två, om det finns
något kvar vill säga, kan du med fördel rosta det. Godare rostebröd får
du leta efter.

Bregott med havssalt är detta bröds bästa vän!

4 kommentarer:

Liz1e sa...

om jag inte missminner mig har jag haft äran att smaka detta - eller något liknande - himmelska bröd...
vet att det är en viss dag idag - grattis på den & hoppas den är bra!

Trixie sa...

Jag bockar och tackar!

Balance sa...

jaså, jaha, är det på det viset. Ja, då får jag också gratta och hoppas på att det är rätt sak jag grattar till. Brödet måste provas, det är ett som är säkert. Fast jag fattar inte riktigt det där med vatten på underplåten... Förklara för en brödnovis!

Trixie sa...

Tackar, oroa dig inte jag fyller (fyllde) bara år. Lovar att jag inte är gravid, firar brölloppsdag eller så.
När du slår vatten på underplåten så bildas kraftig ånga vilket hjälper till att bilda en bra skorpa på brödet.