onsdag 24 september 2008

Mitt i prick


"Det finns hundra miljoner vapenägare i det här landet och ingen av dem kommer att råka ut för någon olycka idag. Vapenolyckor händer bara när vapen kombineras med droger, alkohol, dåliga föräldrar och dålig uppfostran. Punkt slut!"

Detta är ett citat av en vapenkåt man i USA. Han har på sätt och vis rätt men skall dessa vapenlobbyister alltid kunna skylla på att det är inte vapnet utan den med vapnet som ställer till det? För det är ju uppenbarligen inte så att det bara är väluppfostrade människor som inte nyttjar droger eller alkohol som innehar vapen. Vapen innehas av puckon! Alltför många puckon! Finland och USA lär vara de vapentätaste länderna gällande privatpersoner. Alltså kanske inte så konstigt att det händer många skottskador där, men jag har hört att i Kanada ska det också finnas mycket pangpang per capita men en mycket låg frekvens av mord/dödsfall vållade av skjutvapen.
Är inte det konstigt?!
Privatpersoner skall inte ha tillgång till vapen så tillvida de inte är jägare. (En del av dem borde inte heller få ha det) Resten får skjuta på jobbet. Punk slut!

Jag kan bli lite nojjig på alla dessa vapen och puckon som finns i dag. Många verkar så lättprovocerade. Det är inget svårt att ta kål på någon med en picka. Det är alldeles för lätt. Ett ögonblicks verk och någon har ändrat sin och någon annans historia för alltid. Inte så att jag går omkring och är orolig över att bli skjuten, inte alls. Det är snarare så att jag börjar oroa mig för mig själv när jag rycker på axlarna och inte tycker att det är speciellt märkvärdigt när någon blivit skjuten här i staden. Inte oväntat. Att jag liksom accepterar det som en naturlig händelse.
Sjukt!

Inga kommentarer: