måndag 10 november 2008

Så var det den där berömda dagen IGEN

Sitter här och tittar ut genom en knappt genomsiktlig ruta. Putsa fönster är inte min favorit, ingen annan i familjen verkar vara överdrivet road av det heller av utsikten att döma. Förmodligen skulle det bli lite mindre grått om man skalade bort ett lager skit. Kanske hela ens liv skulle bli ljusare? Frågan är om det är lönt. Har en stor trut som kommer varje dag och knackar på rutan. Han mögar ner vill jag lova. Visar man sig för honom så drar han men kan han inte se någon och det inte finns något att äta så sätter han i gång och bankar på fönstret. Det ser ut där efter.

I dag skall jag försöka bevisa för mig själv att jag kommer ihåg något av det som jag lärt mig de senaste två veckorna. Det blir inte lätt. Information har ju som bekant en förmåga att lägga sig lite här och där, väldigt sällan på ett och samma ställe.
Jag vet hur jag börjar, frågan är om jag kan sluta....

Det är bara att gratulera Kalmar till ett välförtjänt SM-guld! Vad sysslar di blåe med? 12 mål på de sista två matcherna är ju trevligt men lite sent, tycker jag.

Sydsvenskan skrev om ett problem som jag också funderat över. Om det på min dörr står att jag vill inte ha reklam och jag vill inte heller ha några gratistidningar, varför får jag då det lik förbannat? Reklambladen blir jag utan men Metros bostadstidning dimper ner. Hur kan jag välja bort en form av oadresserad reklam men inte en annan? Logiken, var är den. Posten försvarar sig med att Metro är deras uppdragsgivare och Metro har sagt att tidningen skall distribueras till alla hushåll. Basta. Metro å sin sida säger att det kan inte bestämma över brevbärarna, det gör posten. De har lyckast snärja in sig i ett slags moment 22 som det inte finns en lösning på i dagsläget. Jag undrar bara hur svårt det kan vara att respektera min önskan. Jag vill inte ha något som är oadresserat i min låda. I alla fall ingenting som postnissarna delar ut. Ok för det som de kallar samhällsinformation men när blev en annonstidning för bostäder betraktad som detta? Är det en orimlig begäran? Ja tydligen. Det lustiga i historien är att för något år sedan gick det alldeles utmärkt att ringa Metro och få klisterlappar där det stod att man undanbad sig deras alster....

Annat som saxats ur helgens tidning:
"Norrlänsk tiger bet skötare"
Så gnäller man om vargproblem...
"Skurkar försöker köpa norska sopor"
Ämne för en ny Jönsonligan kanske?
"Hundar kraschade med bil"
Ännu mer film, blir den bra kan man genast börja med uppföljningar. Katter slog i backen med flygplan, hamstar voltade med motorcykel. Outtömligt ämne.

Om jag skulle ta och göra lite nytta?

Inga kommentarer: