tisdag 13 januari 2009

De Halta och Lytta

I går fanns det två missade samtal från någon okänd på min telefon och så småningom hade jag ett röstmeddelande. Det var från svärmor som bad mig att ringa snarast möjligast. Hennes tonfall fick mig att tro att, nu jävlar har det gått åt helvete, nu har de fått lägga in svärfar akut eller så har hon själv drabbats av, ja fan vat vad, men det lät dödsallvarligt. Alltså samlar jag mod och ringer upp och förväntar mig det värsta.

Det finns ett företag som fraktar gods kors och tvärs över landet. Svärmor brukar anlita dem. Varför förstår jag inte eftersom hon osar svavel varje gång hon talat om dem. Det finns liksom fler transportörer på marknaden. Vi kan kalla det för en lätt form av martyrskap. Hade det fungerat smärtfritt hade hon ju inte behövt engagera halva släkten varje gång hon ska ha iväg en större sändning. Det var hjälp med detta företag hon behövde när hon ringde. Hjälp med att skriva ut en fraktsedel. Det låter ju ganska enkelt och lagom okomplicerat tycker säkert du. Tji den. Jag har genomgått den proceduren de senaste tre åren, vilket svärmor alltid glömmer. Först hade de själva provat en halv dag för att få rätt på det sedan hade de börjat ringa runt till allt och alla, vilket i sig tar ytterligare en halv dag för man måste ju dra hela storyn i extended version varje gång man berättar den. Till slut hamnar de hos mig som suckar och tänker here we go again men tar mig an uppgiften som jag vet kommer att få mig lite lätt bindgalen innan jag är klar med den. Man måste nämligen ha en pc för att lösa uppgiften och den ohängde drulen i familjen råkar äga en sådan (tom 2 eftersom han fick en ny i present) alltså brukar det bli mittuppdrag att lösa denna problematik. Jag skred till verket i går kväll. Sidan som jag ska använda kommer upp och säger klar! Problemet är att den är blank. Inte så mycket som ett kommatecken finns där. Tack för den. Byter webbläsare eftersom jag vet att företaget är kinkigt. Samma resultat, en sida så blank att du kan spegla dig i den. Använder hela mitt register av finter och sidolöpningar för att komma förbi och in, men icke! Går inte. Tänker att jag kan inte ringa svärmor och ge henne en infarkt, jag spar det till i morgon (i dag). Sätter mig vid min egen maskin knappar mig fram det första beskedet jag får är att " your browser is low tech"!! och skulle jag vilja vara så vänlig och byta till en modernare. Tack för den. Känner mig ungefär som om jag satt med en Netscape Navigator från 95. I vilket fall som så kommer jag vidare och ta mig fan om inte den sidan finns i min burk?! Problemet kommer när jag skall knappa in vikten då läggs automatiskt en tvåa till när jag trycker på enter. En viss skillnad på 220 och 2202 kilo. Men visst, det är väl ett bra sätt att tjäna lite extra?! Gick inte att få rätt på, alltså byter jag läsare där det går alldeles utmärkt att få rätt kilo men jag kan inte knappa in kundnumret. Häpp! Tillbaka till ruta ett. 1 pc 1 Mac 4 olika webbläsare. Inte ett dugg närmre en fraktsedel. Det finns en pdf från ett tryckeri som man kan ladda ner och fylla i. Jättebra tänker jag. Den går att ladda ner men inte att öppna! En jäkla pdf, från ett tryckeri??!! Hur svårt ska det vara? Nu ska jag göra ytterligare ett försök vilket troligtvis kommer att göra mig gråhårig men det är bättre att jag får grått hår än att svärmor får en propp. Det allra bästa hade varit i fall detta transportföretag fick tummarna ur arslet och fixade till sin sida så att alla kan använda den. Oavsett pc eller Mac. Kan bankerna fixa det så kan fan ta mig de också. Önska mig lycka till eller övertyga mig om att jag klär i grått!



2 kommentarer:

Liz1e sa...

fick resumén, inklusive det som hände när de väl skulle hämta buren, på telefon - tur att Bjärred ligger lagom långt från sta'n (ibland). Men hon är för söt våran svärmor!:)

Balance sa...

Haha, läste sakerna i fel ordning. Nu vet jag vad det handlar om. :-)