torsdag 22 januari 2009

Blod är tjockare än vatten


I dag har jag varit på konsthallen, var tvungen att kolla in ett par objekt en sista gång. Där finns ett rum med två vajerupphängda vattenkar, två strålkastare, två högtalare och två shakers. Vattnets rörelsemönster styrs av insamlade meteorologiska data över de senaste svåra stormarna i Europa. Det är superhäftigt om man stannar mer än 30 sekunder. Man måste ge det en chans, och sedan är man fast. Ljudet och rörelserna i karen blir till slut hypnotiska och ger en känsla av att man bara vill ha mer. När jag var där inne för andra gången i dag kom det in ett par grabbar som förmodligen hade intagit någon form att illegala substanser. De slog sig ner på golvet och bara satt där. Det enda som störde deras bild var nog jag, för jag hade ingen lust att gå. Inte förrän en himla massa ungar i "jagskasnartbörjaskolan" storlek stormade in. Då bröts förtrollningen. Förhoppningsvis blev barnen lika imponerade som jag. Innan jag gick fick jag en bassning för att jag hade fotograferat. Ajabaja, så får man inte göra. Jag kunde bara inte låta bli. Jag ville helt enkelt ha ett minne och det kunde inte utställningskatalogen ge mig.

För att sona mina synder så jag kunde leva i harmoni resten av dagen gick jag till blodcentralen. Där tog det fem minuter och trettiosex sekunder att tappa de där 4,5 dl som de vill ha. Tyvärr kan man inte gå och lämna blod varje gång man så kallat syndat, för då skulle man snart behöva en transfusion och då kan man ju lika gärna låta bli att ge blod. För sluta synda lär man (jag) inte göra. Problematiken i det där ligger egentligen i att vi har så olika definition av vad som är synd eller inte. Jag är fullblodsateist och har lite andra referensramar än "di religöse"

Alla som kan borde ge blod. Det är bara att tänka tanken att det kan vara man själv eller någon som står en nära som kan behöva ett par påsar när man minst anar det. Olyckor rår vi liksom inte över. Så bege dig till närmsta blodcentral och anmäl dig! Få tummen ur den berömda bakdelen. Du behöver inte ge mer än max 3-4 ggr om året. Det har du tid med. Du vet bara inte om det.


4 kommentarer:

Balance sa...

Hade jag inte varit gravid hade jag sprungit dit på den berömda studsen. Nu får det vänta lite, men jag ämnar anmäla mig s f d b ä m (så fort det bara är möjligt, svensk tappning av a s a p...)

Trixie sa...

sgsgn
dvs så gott som gott nog
vilket i klartext ser konstigt nog ut

Anonym sa...

Har försökt ge blod flera gånger men aldrig lyckats eftersom jag har så lågt blodtryck att det sipprar knappt!

Trixie sa...

Tesstamente: då har du verkligen gjort ditt. Det är sådant som räknas!