onsdag 1 oktober 2008

Folkvagn


Ja, så har jag då kommit till kapitlet barnvagnar på stan.
Ovan kan ni skåda den ohängde vid ganska späd ålder. Letade efter en bild på vår fina kovagn men hittade ingen. Så dumt att jag inte tog en bra bild på den, för ett sådant tapetseringsjobb kommer jag aldrig att göra igen. Första och enda sittvagn jag strippat och klätt om fullkomligt. Jag lovar att jag ångrade mig halvvägs. Vet ni hur många bitar en sufflett består av?! Fast det var värt besväret för bra blev det.
Oj, nu ljög jag. Jag har strippat fler vagnar fast det var sådana där enkla sulkyvarianter. Minns att jag klädde en med klassiskt engelskt jaktmotiv men det var ju en piss i den berömda floden jämfört med kovagnen. Som var en klassiker från Brio. I dag kör man omkring i trehjuliga monster med blinkers och vinterdäck. En del ser ut som rullande skötbord. Jättelika underreden och nästan ingenting upptill. Förutom här på Möllan för här duger fortfarande gamla modeller av Emmaljunga och tidigare nämnda märke.
Det finns andra skillnader med. Norr om Spångatan regerar barnvagnsmaffian eller de sk lattemammorna med sina små telingar i mobila monsteråk. Dessa mammor är de enda i världen som fött barn. Deras barn är fullständigt unika (vilket på ett sätt är sant) alltså; bereden väg för oss outstandings med våra fantastiska ättelägg! Vi kommer två, vi kommer gärna tre i bredd! Vi är inte villiga att flytta oss så att andra kan komma fram. Nej, nej. Är du inte klok? Här kommer vi fantastiska föräldrar som förärat resten av världen dessa bedårande, avgudadyrkade unikum!
Men, hallååå! Jag missunnar inte en enda mamma eller pappa att känna den känsla man gör när man blivit förälder. Men. Det betyder inte att omvärlden måste anpassas efter deras regler. De vandrar omkring som om bara de existerade. Resten av världen finns inte. Bredden på trottoaren är bara till för att få plats med så många barnvagnar i bredd som möjligt. Är de riktigt breda uppfattas de dessutom som någon slags plattform för massmöte. Gärna i samband med ingångar till olika förrättningar. Var tog lyhördheten, smidigheten vägen? Försvann den med att vattnet gick?
På Möllan är situationen lite annorlunda. 80% av alla barnvagnsförare är män. De resterande 20 är oftast kvinnor men vagnarna innehåller sällan barn. Däremot precis allt annat. T ex en månads förbrukning av grönsaker som man fick tag billigt på torget fem i tre en lördag. Ett halvt bohag balanseras i väg på halvtomma däck. Den försöker man ofta få med sig på bussen i rusningstrafik! Om man nu skall ha barn i den varför bara köra omkring på ett barn när man får plats med minst 4?! Trafiksituationen runt Möllan är vida berömd, inte bara på gatorna gäller detta. Här gäller det att hålla undan på trottoaren också gör du inte det får du räkna med att handgripligen bli föst åt sidan, mer eller mindre elegant. Eller promt pågången rakt framifrån. Ser du två vagnar i bredd är det rekord!
Ser du en kombivagn med kor på så är det vår gamla.
Hoppas att den fortfarande lever.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hummm...Undrar om jag inte har nån bild på kovagnen. Den var helt underbar! Jag lovar att leta igenom gamla foto innan vi landar i Malmö nästa fredag. See you!