torsdag 9 oktober 2008

Mulen himmel

är namnet på en gammal konjaksgrogg.
Konjak hade suttit bra denna mulna dag som jag hade så storstilade planer för.
Denna dag som skulle utnyttjas till fullo. Jag skulle suga i mig sol och ta en jätterunda med ryamattan på fyra ben. Förmodligen var det min tanke på det hela i går som drog fram molnen. Jag ber om ursäkt, det var definitivt inte meningen. Blir bara så trött på att så fort jag planerar att sticka näsan utanför dörren så blir det omslag i vädret. Och då inte från det sämre till det bättre. Hade jag tillhört den sorten som tror på högre makter så hade jag lätt kunnat inbilla mig att jag skulle straffas för något. Frågan är bara; vad? För att vilja gå ut med en jycke? Bara för att jag vill gå utanför dörren? För att jag finns till? Inte lätt att veta. För det kan inte vara för mina synders skull, de har jag betat av för länge sedan. Ren som snö är jag. Tur att jag besitter en god självkännedom samt ett minne som är hyfsat kort.

Tror jag tar mig en konjak. Nähä det gör jag inte. Ingen sprit innan lunch säger en outtalad regel inom svensk alkoholpolitik. Hur skulle det se ut ifall jag satt där med en fin Grönstedt klockan 10 på förmiddagen. Förmodligen förbaskat bra. Det är alltid snyggt med en konjak. Jag har bara ett problem. Konjaken är slut! Det är den alltid.

Tröstar mig med lite Mothers Finest. Ingen sprit kan jag upplysa ovetande om, fast det hade varit ett underbart namn på en egentillverkad calva eller whisky eller konjak för den delen.
Fick ett otroligt sug efter denna gamla 70-tals discofunkmetalgrupp. Har även fått flipp på Beatles Love. Ljudbilden av Beatleslåtar som George Martin med son satte samman till Cirque du Soleil. Som en slags greatest hits fast man har blandat och pusslat och haft sig. Fantastiskt rolig att lyssna på. Om man nu kan sin Beatles annars blir det kanske inte lika spännande? Kvalitet är det, oavsett.
Kan också rekommendera DEVO om humöret inte är det bästa. Det blir garanterat bättre! Kolla in deras konsert från Llolapalooza 1996. De fick lite oväntat hoppa in i en lucka innan Metallica skulle äntra scenen. De fick inte låna någonting av deras utrustning. Vare sig ljud eller ljus. De fick hålla till längst fram på scenkanten. Men vilken konsert! Jättekul att se fullfjädrade Metallicafans hoppa upp och ner som galningar och sjunga: Are we not men? We are DEVO! Kunde inte hitta just den låten så ni får hålla tillgodo med Mongoloid från samma konsert! Kanske den Devolåt som det gjorts mest covers på.

Jag vågar knappt skriva det, men nu tittar solen fram så kanske, kanske får JenniBenni bli lycklig i dag. JB älskar matte och husse, därefter kommer jag. Hon kan tigga vid matbordet hur mycket hon vill, det kan jag ignorera, men hennes blick när jag lämnar henne utan att ta ut henne på en runda är svår att handskas med. Då ska man veta att hon är tillsammans med sina favoriter. Men det är så roligt att få gå på tur med mig!
Ha, jag kollade ut och tro det eller ej, men ovanför Möllan är det blå himmel men runt om kantas det av gråa moln! Vilket alltså betyder att om jag ger mig ut utanför mitt eget område kommer jag att hamna i oväder.

Hmmm....

Jag stannar väl hemma då.


Inga kommentarer: