fredag 12 december 2008

Som vanligt



Vardagsrummet är ett veritabelt kaos! Som alltid. Normalt sett har jag inget emot detta. Jag har aldrig haft fria ytor mer än en kvart i alla fall. Men på lördag, (i morgon, hjälp!) är det dags för den årliga Julefrokosten och då kommer det ett antal töser som ska sitta fint någon stans.
Detta är ingen nyhet, detta är något som sker varje år. Lik förbaskat är jag ute i sista sekunden. Det var meningen att jag skulle fixa och dona i dag, men det har kommit saker emellan, så jag får hyra den ohängde och hans flickvän att hjälpa mig i kväll. Visst hade jag kunnat göra det enkelt för mig, slänga en duk på köksbordet, sätta ut lite levande ljus och låta resten sköta sig självt. Men det är ju inte kul! Lite ansträngning ger ganska så mycket för trivseln vilket i mitt fall innebär att köskbordet flyttar in i vardagsrummet och halva möblemanget därifrån åker ut i köket och bildar en liten lounge där. Så långt allt väl, men var i helsicke ska jag göra av min datorhörna (som är en pöl mitt på golvet och ingen hörna om jag nu ska vara noga)?? Kan vi göra en snygg dukning runt klumpfoten (han heter så min fine Mac) där han får trona mitt på bordet? Kan ju ladda ner några spännande skärmsläckare som kan få lysa upp vår kväll, skärmen går ju trots allt att vrida nästan 360 grader! Med jämna mellanrum kan skrivaren spotta ur sig små trevliga saker att läsa högt vid bordet?! Vi kan skanna julskinkan!! Nej det kan vi inte , för det ska inte vara någon julskinka! Numera har jag infört en julefrokost utan julmat. Det är nämligen så tråkigt att äta julmat i två veckor efter vår träff. Gamla prinskorvar och skinkor, slattar av Jansson (som jag inte äter överhuvudtaget) och annat smått och ickegott när det bott i kylen ett par dagar. Alltså har jag infört alternativ jul där valet står en fritt (?) att ta med vad man vill bara det inte är tidigare uppräknade saker. Det gick bra förra året, då dignade bordet under allt från sushi till filloinbakad brie. Visst är det lite mer spännande än köttbullar och prinskorv?
Största problemet är var i hela världen skall vi gömma mandeln? Nu när jag avskaffat gröten. Visst, traditioner är till för att brytas, men inte alla, helt och hållet, väl? Jag tror jag skall limma fast den under en av stolarna så den som sätter sig på mandeln får välja sig en partner till nästa år att gifta sig med. Vi vill ju inget hellre än att få någon av våra systrar bortgifta. Endast av den anledningen att vi har redan hela konceptet för dennas bröllop klart. Alles! Jag förstår varför den som fick en av de första mandlarna gifte sig i hemlighet på annan ort. Det hade nog jag med!
Kolla in bilderna från förra årets möte, visst bev det grant? Vilken skillnad om man använder blixt eller inte?! Tyvärr kan man inte se att vi sitter under en stjärnhimmel, jag spikade med sällskapets (det var faktiskt mest han som fixade med den biten, jag tar åt mig äran) hjälp upp ett stort stycke tyg i mörkblå sammet med pyttestjärnor på. Från detta hängde det sedan en massa stjärnor som jag gjort av silvertråd och rörpärlor. Hur snyggt som helst.
Hur i helvete ska jag klå det?



Inga kommentarer: