torsdag 25 december 2008

Äntligen över

Så, då var årets värsta helg till hälften avklarad.
Hjorten var attans god. Chokladmoussen lika så.
Lite klappar blev det men inte för mycket.
Jag är ju inte julens bästa vän om man säger så.
Det är alldeles för uppskruvat för min smak.
Jag vill ha lugn och ro, inte en massa onödigt spring som inte leder till någonting.
Då riskerar man att inte bli omtyckt av alla men det tar jag med ro.
Alla tycker ändå inte om mig även om jag hade älskat julfirande.
Tre apelsiner med nejlikor och en liten ljusslinga med stiliserade änglar det är vad julpynt som finns i detta hemmet. Ja och så bilden på ytterdörren förstås men den är mer till för brevbäraren än för vår skull.

En av ungarna på gården frågade mig i går om det var raketer på onsdag.
Va? Raketer på onsdag? Vad menar du? Så tänkte jag till och fattade att det var nyårsafton hon menade. Ja det är raketer på onsdag och i dag är det julafton. Det brydde hon sig inte smack om hon var bara intresserad av raketer och om affärerna som säljer raketer skulle vara öppna på julafton för hon hade märkt att de flesta butiker stängde tidigt. Att hon skulle vara alldeles för liten för att handskas med raketer fanns inte i hennes medvetande. Tyvärr kommer hon att vara ett av alla dessa barn som faktiskt får raketer av sina föräldrar. Nyår runt Möllan är skrämmande just ur den aspekten. Så många kids som har smällare och fyrverkeripjäser som deras föräldrar satt i nävarna på dem. Barn från 4 år och uppåt. Horribelt oansvarigt om du frågar mig. Beirut är en västanfläkt jämfört med torget en nyårsnatt. Lützendimman kan gå och gömma sig, här ser man inte handen framför sig när det är som värst. När du står där och inte ser någonting ska du veta att dina grannar troligtvis har utrustat sina små telingar med saker som blixtrar och dundrar. Varför ska man skjuta rakt upp i luften när man kan skjuta vågrätt?
Jag kommer
som vanligt att fly fältet och bara hoppas på att stadsdelen finns kvar när jag kommer åter samt att grannens barn har alla lemmar kvar och inte lyckats skjuta bort någon annans heller.

I dag undrar magen varför den var tvungen att ta hand om en massa ost vid tvåtiden i natt? Räckte det inte med tarteletten, hjorten och moussen? Va? Var det nödvändigt att trycka i sig 5 sorters ost och dricka mer rödvin. Självklart. Det vill man väl alltid göra vid den tiden! Samt dricka konjak. Så det är lite bullrigt i de nedre trakterna i dag. Man släpper inte väder hur som helst. Andra kan komma till skada.

I morgon ska jag ge mig ut i readjungeln. Hujeda. Men jag ska bara till en affär och förhoppningsvis komma hem med en ny kamera. Risken är dock stor att jag vänder hemåt halvvägs när jag ser alla andra som med bestämda steg och vassa armbågar skall hugga för sig av vad som bjuds. Strunt samma om de behöver det eller inte. Det är ju billigt!

Ha det fortsatt bäst!

3 kommentarer:

Liz1e sa...

att du inte gillar julen rimmar illa med de fina klappar du/ni alltid fixar;) "aktivitetskorgen" sysselsatte i alla fall oss hela långa juldagen, man tackar!

Trixie sa...

Liz1e; jag har inget emot presenter. Framför allt inte att fixa dem :-)
Vi tackar och bockar själva.

Balance sa...

Haha, när det gäller raketer och småttingar kan jag bara säga: Valencia är värre. Året runt! Där står de och matar ungarna med smällare i olika storlekar, både ungarna och smällarna, som de sedan kastar ifrån sig utan att se vart. Bomber och granater!