måndag 22 december 2008

Förlust

Häromdagen hördes en röst i radion som tyckte att det var för jävligt. Det jävliga var inte själva brottet utan var det begåtts. Tanten hade fått sitt kort skimmat. Det kunde hon tydligen leva med, men att man kunde göra så i en leksaksaffär! Stjäla ens pengar när man handlar leksaker det var tydligen ofattbart ruttet. Hade det varit bättre om det skett på bolaget? Eller på bageriet runt hörnet? Jag fattar inte vad det är så hemskt med att det skedde i en leksaksaffär, tjyvar finns där pengarna är?! Eller är man helig på något vis när man gynnar den stora leksakjätten för att handla till de oskyldiga små liven? Tror inte det, va?

Själv beställde jag en kamera för ett par veckor sedan sedan min gamla självdog i somras. Letade länge och noga på nätet för att hitta en bra säljare. Hittade en som kändes kanon som dessutom hade sjyssta priser, god kreditvärdighet, flera år inom branschen och verkade pålitlig. Så gick jag då här i väntans tider på att få min för tidiga julklapp, mailade och bad dem skynda sig om det gick. Ringde dem ett par dar senare bara för att höra att det var kö och kön var full och att jag skulle försöka igen senare. Hur fan kan en kö vara full? En telefonkö alltså. (Kön nere i affären kan ibland kännas som den är full av alkoholhaltiga element men det är en annan sak.) Skickar
nya mail, nu lite argare, lite syrligare men trots allt artiga och korrekta. Händer inte ett smack. I fredags ringde sällskapet och sa att jag nog kunde glömma den där kameran för en av ägarna var nu efterlyst, var den andra var vet jag inte men så mycket fick jag klart för mig; att någon kamera skulle det inte bli! Suck där gick några surt förvärvade tusenlappar rätt i fickan på en som tyckte att han (jag förutsätter helt enkelt att det är en han) skulle ha mina pengar utan att jag skulle få något tillbaka. Jag var arg en hel kvart till jag försiktigt kikade in på mitt bankkonto och såg att jag faktiskt hade klarat mig! Ilska förbyttes i lättnad på ett ögonblick. Fast i dag är jag inte lika glad för just den kameran jag vill ha är tydligen slutsåld överallt?! Typiskt. Ja, jag kan ju alltid köpa den av tillverkaren på deras flådiga center men då kostar den 700 mer än vad jag tänkte betala från början.
Så TanT får helt enkelt bli utan julklapp i år och invänta lagerpåfyllning i butiker med humanare priser. Det lär väl bli framåt påsk... suck

Fast i går blev jag ändå glad, jag fick en jättefin sockertermometer. Skitsnygg, ni hade få se den på bild om inte, ja det vet ni ju varför. Nu kan jag göra kola och mermelad som blir perfekta i konsistensen. Slippa gissa. Skönt. Men några kolor innan jul blir det inte, franska mandelpepparkakor, ja. Ska färdigställas i dag. Sedan får det vara nog!

I dag och i morgon skall jag in till den lärda staden Lund och slå in paket. Har redan slagit in mängder och fler lär det bli, försökte i förra veckan hålla reda på hur många det blivit men tappade räkningen efter det sjuttontuttonde. Efter detta kommer jag inte att ha ork för fler inslagningar så jag tror att skippa julklapparna i år!

Inga kommentarer: