onsdag 17 december 2008

Genius

"Men egentligen är det inte så stor skillnad mellan pojkar och flickor, inte i början. Och varför ska man då göra skillnad" säger en kvinna i gårdagens tidning där man har en genusdiskussion. Vad som är skoj (eller inte) är att hon precis innan sagt att hon har flickaktiga kläder på sin tös för: "Man vill ju visa att hon är en tjej, eftersom man är stolt över det barn man har." Make yer mind op, please.

Tycker att könsskillnaden är större än någonsin. I våra huvuden har den blivit lite bättre men i vårt verkliga liv har det inte hänt så himla mycket. Det ligger i tiden att säga rätt saker, samtidigt som man cementerar det gamla vanliga, lik förbannat. Vi var väl på rätt väg en gång i tiden med att försöka göra så liten skillnad på barnen som möjligt även om det innebar att vissa små grabbar fick stoltsera i klänning bara för att föräldrarna skulle visa att vi, vi gör minsann ingen skillnad på könen! Stackars små, undrar om de fortfarande går till terapeuten?! I alla fall försökte man göra något som skulle likna jämlikhet mellan könen.
I dag är det många faktorer som påverkar och som gör att det ser ut som det gör. Tänker inte gå närmare inpå vad, för då kommer jag att skriva en smärre avhandling och sedan kommer jag att bli anklagad för både det ena och det andra. (Jag, om någon, vet ju hur ofta folk läser det de vill läsa och inte det jag skrivit. Jag har inte ork just nu att bli hudflängd för att folk inte vill förstå vad jag säger så jag hoppar över det kapitlet i dag och nöjer mig med att konstatera att det känns som det går bakåt)

Fast på söndag går det framåt igen! Då är det vintersolstånd. Efter det blir det ljusare igen!

I dag kan jag stoltsera med fingrar som är gröna, lila, blå, gula, gröna och lite andra blandade kulörer. Nej jag har inte målat naglarna, (pekfingernageln har dessutom inte växt ut helt och hållet än, vilket inte har med saken att göra för jag målar aldrig naglarna ändå, kanske en gång vart femte år) jag har gjort lera! Flera kilo i olika färger och som den kladdmaja jag är ser jag ut därefter!

I dag går jakten ut på de malda pomeransskalen som jag glömde i går.

Oj på tv nu,
auktionerar man ut en pärlplattetavla av dignitet. En tavla på ca en gånger två meter i nabbipärlor föreställande Lasse Åberg när han försöker trycka juice ur knappen i flygplansscenen ur Sällskapsresan. Helt vansinnigt fantastiskt. Jag vill inte ha den men det är skitkul. Men du kanske vill ha den? Inte. SMS:a in och önska en låt för 50 spänn då! Pengarna går till flyktingar i vår värld. Radiohjälpen ligger bakom så SR snor inte åt sig pengarna. Äh för resten, gå in på hemsidan och kolla lyssnarservice@sr.se

Inga kommentarer: