torsdag 7 maj 2009

E du rent dum, eller?


Om man, låt säga 1975, hade sagt till en Kockumsarbetare att; på 2000-talet skulle det inte finnas något varv, ingen kran, dessutom skulle det bo folk i hamnen så hade han (eller hon med för den delen) tittat på en som om man kom från yttre rymden. Därefter hade man fått en lång utläggning om hur korkad man var.
Ett skruvat hus som skulle bli högre än alla andra hus i staden?! Svaret hade varit givet att det var den som påstod en sådan befängdhet som var vriden. Skruvad. Dum i nöttan. Bengaloo.
Bara en fubbick skulle komma på tanken att anlägga en jättebunker i betong som man ska åka bräda på fyra hjul i. Dumheter!
Tiden rusar förbi och ibland så blir jag blind i själva skeendet.
Jag hade nog inte heller kunnat drömma om att staden skulle se ut som den gör i dag när jag var 15 år. Malmö var en ful stad och skulle så förbli. Det hade man fått lära sig sedan barnsben. Ful och full av "bombhål" Och någon bättring skulle troligtvis inte upplevas i min människoålder. Basta!
Länge, länge gick jag omkring och tyckte att Malmö var den fulaste platsen på jorden. Kom någon och påstod något annat hävdade jag genast att personen i fråga nog behövde glasögon eller byta de som fanns. Var de påstridiga så visade jag på alla fula hus på Lugnet, drog med dem till Caroli, pekade på alla fula efterträdare jag kunde hitta. Själv såg jag aldrig ens det som faktiskt var fint. Som är fint.
I dag (sedan många år faktiskt) ser jag på Malmö med andra ögon, inte så att jag blundar för det fula absolut inte, men jag tar till mig det som är vackert och bra. Caroli och Lugnet ger mig fortfarande ångest och kommer nog att göra det resten av livet. Men här och där i staden dyker det upp nya byggnader som är fantastiskt fina och jag blir hur glad som helst. Dessutom är staden full av befintliga jättevackra hus. Tänkte härmed försöka visa på detta lite mera hädanefter.
Dagens bild får väl rätt och slätt visa på den expansion i hamnen som fortfarande pågår, kriser till trots.

PussÅKram

2 kommentarer:

Liz1e sa...

yesssss!
så levandes grann e' hon - sta'n Malme:)

Balance sa...

Malmö regerar! :-))