fredag 17 april 2009

Brännande


Jag har gjort det igen!
Plockat etternällor och bränt mig satan jävlar.
8 timmar efteråt bultar det fortfarande.

Experterna säger att tricket är att, så kallat plocka dem medhårs. Hur fan plockar man något som har "taggar" som står rätt ut, medhårs. (Föreställ er själva med orakade ben i ett par nylonstrumpor, krusbärseffekten.) Experterna säger också att när de hamnat i vatten så bränns de inte längre. Möjligtvis kokande vatten och då bränner man sig lik förbannat. Ibland undrar jag om expertisen plockat vitplister istället för nässlor?

Men det är väl så att vill man ha guldkant på tillvaron så får man jobba för det. Det går ju bra att plocka vanliga nässlor, men de smakar ju som att kyssa sin syster i jämförelse med sin kusin etternässlan. Klorofyll i sin bästa form. Liten elak och naggande god. Lånade sällskapets arbetshandskar, för vanliga trädgårdsvantar duger inte, samt gick lös med sax och fick ihop en full kasse. Nu är de förvällda och jag vågar ta i dem utan skyddsutrustning. Ska bli till en paj och självklart till soppa. Har redan gjort en omgång soppa med frikadeller.
De flesta har inte ätit denna fantastiska nyttoväxt. Men om ni mot förmodan tar mod till er och ger er ut i djungeln ska jag guida er väg köket. (Tänk bara på att inte plocka nällor i vägrenar eller på soptippar)
Skölj och rensa nällorna i ett par omgångar vatten, är ni av den åsikten att lite skit rensar magen hoppa då över det momentet. Förväll dem hastigt. Ta bort de största stabbarna. Fräs lök och vitlök (förslagsvis nedmonterat till bitar i hyfsad storlek) in en klick smör. Tillsätt en lagoma mängd grönsaksbuljong. I med hackade nällor. Kok upp. Mixa till en för dig sjysst konsistens. Smaka av med salt och peppar. Vill du ha en mustig variant kan du "spä" den med vispgrädde. Själv vill jag ha den klar med frikadeller och eller ägghalvor.
Njut! Det är inte bara gott, det är nyttigt också. Och vips, där tappade hälften av läsekretsen intresset. Men jag lovar det finns nyttiga saker som är goda!
Faktiskt.
På allvar.

Tro mig.
PussÅKram

4 kommentarer:

Liz1e sa...

ehrm... eh ... var plockar man dem då? och hur avgör man i fall man har med en vanlig nälla eller en etterdito att göra? ja, jag är inte så drillad på sån't här...

Trixie sa...

Jag kan ge dig en lektion, jag som lärt mig den hårda vägen.

Anonym sa...

Vad är det för skillnad på etternässolr och vanliga? De vi har i trädgården brukar jag kalla för "Nässlor from hell" för de bränner rakt igenom trädgårdshanskar och byxor.

Det som hjälper på det är om det finns kräppor i närheten. Ta ett blad och mosa lite på det så att saften kommer fram, och gnugga på det onda stället. Det blir inte bra med en gång, men man det går över lite fortare, ett par timmar istället för ett dygn.

hej hej, Eva

Trixie sa...

Well, well då är det säkerligen etternällor du har. De är mer lågväxande har rundare blad och oftast lite mörkare i färgen. En vanlig brännässla är som en västanfläkt i jämförelse. Det där med kräppor lät intressant måste jag testa.Tack för tipset.