torsdag 14 maj 2009

Ny marknad


Inte visste jag att Findus slagit sig in på mitt område?!
Billiga är de också. 4 porträtt för en hundring.

I går skulle jag till Lund, tänkte ta bussen, glömde telefonen. Inser att jag missar bussen, ändrar mig till att ta tåget, byter väska så jag får plats med en bok, glömmer kameran. Typiskt mig. Jag ska inte ha väska! Att jag inte lär mig? Det jag inte får ner i fickorna kan jag lämna därhän. Basta! I går saknade jag verkligen min förtrogne för när jag kom till stationen missade jag precis ett tåg men det gjorde inte så mycket för det skulle gå ett nytt ca 12 minuter senare. Det stod redan på plats och jag tänkte gå ombord när jag fick se en fin råka sitta på ett staket ovanför en papperskorg. Den satt där och spanade. Kollade så att ingen kollade på honom. (Henne?) Tittade igen, hoppade sedan ner och satte sig på kanten av korgen. Bligade nervöst omkring och skred sedan till verket. I papperskorgen fanns en något för stor vit plastpåse som skulle samla upp skräpet. Korgen är lite för djup för att råkan ska våga hoppa ner. Så medan han sitter där och nervöst tittar sig omkring så börjar han sakta hala upp påsen. Bit för bit drar han upp och håller fast med klorna. Upp kom en tom mosbricka, den kastades genast på marken likaså den tomma drickabägaren och allt annat som inte gick att äta. Till slut fann han vad letat efter, pommes, stora fina pommes. Och precis som för alla andra som letar efter något så låg de längst ner. Han fick sitt eftertraktade byte och lämnade en grundligt tömd papperskorg efter sig.
Där stod jag utan kamera! Satan!
Fast jag tror att det är kombinationen tåg till Lund som gör att jag på något vis glömmer att utrusta mig. Samma sak hände i helgen när vi skulle på fest (sjöslag?) i nämda stad. Riktigt hur det hänger ihop vet jag inte men 2 ggr inom loppet av 5 dagar borgar väl för någon form av ett statistiskt belagt underlag.

Men låt mig återgå till mina tvåbenta favoriter, tyvärr så ligger de bakom en massa nerskräpning. Alikor, prålkråkor och måsar tillsammans med råkorna är de värsta bovarna. Det går undan om de är ett par stycken och ser för jävligt ut efteråt. Ta en promenad längs gågatan en tidig morgon/förmiddag så begriper du vad jag menar. Men ändå måste jag beundra deras skicklighet. Däremot har jag inte sett dem rycka blommor ur planteringarna så det tror jag att vi andra tvåbeningar ligger bakom. Hade sedan gubbarna och gummorna som ska tömma papperskorgarna gett fan i att ta bort kantringarna till de runda korgarna så hade det inte sett ut som det gör. Men eftersom de är så klena och måste göra ett moment extra som deras frökenkroppar inte mäktar med så har de helt enkelt försnillat de där kantringarna. Vilket ju gör att nästa trupp får mer att göra. Kommunalarbetarlogik i sitt esse!

Inga kommentarer: