tisdag 12 maj 2009

Öppning


Var för ett tag sedan på stadens nya köptempel. Precis vid invigningen. Kanske inte så smart om man är funtad som jag är. Inte precis min stil att behöva fösas fram som ett kreatur bland alla andra. Jag är en ko som vill gå i egen takt dit jag vill när jag vill. Det gick inte. Att jag ändå utsatte mig och sällskapet för det här var för att annars vet jag med mig att jag inte kommer att komma dit förrän om 15 år. Titta på det och tycka att ser för jävligt ut. Så som Mobilia såg ut efter ett antal år. Sletet och trist. Alltså ville jag skåda bygget innan det förfaller. Sagt och gjort. Det var väl ganska storslaget, fräscht. Synd bara att innehållet i princip är det samma som på alla andra större köptempel. Nästan inget nytt under solen där inte, vilket då bekräftar min teori om att det var bra att jag gick dit nu för jag lär ju inte behöva ta mig dit fler gånger. Möjligtvis om om jag vill ha en häftig vy över infarten till Malmö när jag gympar. Men det gör jag ju inte. Dessutom har jag flera gym inom krypavstånd i fall lusten skulle bli oemotståndlig. Förvisso inte med svindlande utsikt, men ändå. Husen ni ser på bilden ligger mitt emot gymmet. Nästan ett halvt kvarter nybygge. Så snyggt. Inte de översta hörnbitarna kanske. De är nog häftiga invändigt, (ser ut som det är etagevåningar med egen terass,) utvändigt ser de bara konstiga ut. Men resten av kåken är kanonfin. Ovanligt snygg färgsättning dessutom. Eller rättare sagt det är nog själva valet av färger som fått mig att falla. Husen i sig är väl inga arkitektoniska underverk men de smälter in på ett jäkla snyggt sätt. Om man flyttar dit kan man roa sig med att titta på folk som sliter i sitt anletes svett, hela tiden kollande sig själva i spegeln, för varför ska man titta på något annat när man kan titta på sig själv? Så tyvärr ligger bygget lite fel för min smak. Antingen får man början på Lundavägen som utsikt eller nya köpcentrat och ingen av dem är trivsam eller vacker. Men byggnaden är som sagt snygg. Väl värd en titt. Köpcentrat kan ni hoppa över. Kolla då hellre in den gamla tårtbiten som ligger längst ut på Lundavägen mot utfarten, den håller på att renoveras och blir förmodligen en pärla när den är klar. Hoppas jag. Man vet ju trots allt aldrig med "bygherrar". En del av dem har inga hjärnor. Tyvärr.

PussÅKram

Inga kommentarer: