lördag 26 september 2009

Böjelser och begär


I dag har jag shoppat loss. Inte så vanligt när det gäller mig. Är inte shoppingtypen om det inte är loppis förstås. Kläder är jag riktigt kass på. Hatar att prova. Inhandlar det mesta när det är halva reapriset vilket är ok för oftast är det inte värt mer. Fast det är klart jag har en gardeob som ser ut därefter. Men vem bryr sig, inte jag i alla fall. Jag tillhör sorten som lyckas vara modern och inne sådär en gång vart 7 år eller nå't. Ser i principip alltid likadan ut och ibland är det tydligen helt rätt?!

Okej får väl erkänna att jag kan shoppa loss i en pappersbutik eller en ostdito. Men det betraktas väl knappast som shopping i en riktig shoppares ögon?

Modelejonet lyfter nog inte på ögonbrynen inför dagen fynd heller, håller väl snarare för näsan. Jag köpte ca två kilo vitlök, 3 olika sorter. Enligt försäljaren så lyckades jag både inhandla vitlökens Rolls Royce samt densammes Citroen. Plus att jag såg några intressanta i en låda som stod baktill, de hade ingen bilklassificering men luktade underbart. Så nu är jag (vi) innehavare av 3 sorter fransk vitlök och 2 svenska samt en bunte av ospecificerad sort, förmodligen spansk eller kinesisk, men de åker ut nu. Tråkiga typer. Smakar förvisso vitlök men inte mer heller. Citroenen tog jag ett helt kilo av, den är lite lätt rökig, vilken soppa det skall bli på den. Mötte min chef (en av dem) på stan som undrade hur många år de skulle räcka? År? Det är slut innan året är slut kan jag lova. Då ska man veta att chefen är köksmästare?!

Många andra handlade loss ordentligt idag. Roade mig med att titta på folks handväskor. Såg fan inte en säger en som var snygg! Hur kan man på fullt allvar tycka att en Louis Vitton (ingen aning om hur det stavas) är snygg?? Dessutom hosta upp en massa sköna tusenlappar för att få äga eländet? Men jag såg en kul sak i ett skylt fönster, de hade handväskinsatser. Du flyttar alltså bara din insats från en väska till en annan utan att behöva tömma den. Jag tror dock att det är bättre att folk måste tömma sina väskor då och då. Jag tror man måste ha kontakt med sin inre handväska annars är risken stor att den tar över. Man måste gå till botten med saker och ting. Det är bara nyttigt. Dessutom lär man ju hitta saker som man inte längre trodde fanns. Sådant som försvann för ett par år sedan dyker helt pötsligt upp. På gott och ont så klart. 3 år gammal banan gör ingen glad...

Ja,ja, andra köper fula handväskor jag köper skånsk rapsolja av gudomlig kvalitet och vitlök en masse.

Alla är nöjda.

1 kommentar:

Anonym sa...

du får ju minst plantera en klyfta, lök eller vadnot av varje, jue (: