onsdag 24 juni 2009

Stängda dörrar


I går låg det ett handskrivet kuvert innanför dörren när jag kom hem. Nyfiken blev jag, det är ju inte så ofta det inträffar nuförtiden. Försökte lista ut vem det kunde vara eftersom jag känner igen de flesta av minna vänners handstil. (Inte alla så klart, bara de som skickar brev och kort, jag är inte synsk som jag tidigare påtalat) Jag gick bet på den uppgiften men hoppades på en kul överraskning i alla fall.

Det fick jag.

Det var från ett jehovas vittne som beklagade sig över hur svårt det var att komma in i vår trappa och därför valde att skicka personliga brev i stället! Får man ljuga som jehovas? Förmodligen lika mycket som man får ljuga inom andra religiösa rörelser. Varför påstår jag att hon ljuger då? Jo, för i mitt hus är det inga problem att komma in Här drälller det emellanåt av allsköns folk som inte har här att göra, så det är inte det som är problemet. Dörrarna är av modell "saloon". Kan det vara så att dessa några av gud utvalda inte pallar att missionera från dörr till dörr på Möllan av ren och skär (inbillad) rädsla? Rädda för vem de ska möta? En muslim kanske? Någon med dreads ner till ändan? Jonkare? Sådana som jag?

Mig dödsdömde de när jag var femton. Justa metoder. Tur man inte var av bräckligare virke vid den åldern.

Men jag lever alltså fortfarande och i dag skriver man snälla små brev till mig där man är "övertygad om att jag kommer att uppleva fantastisk lycka och glädje om jag undersöker bibeln och själv upptäcker vilken skatt den egentligen är" De säger även att "lyckliga är de som är medvetna om sitt andliga behov" Och om jag skulle behöva hjälp så står de till mitt förfogande. jag kan skicka in bifogad kupong, eller besöka dem på vissa tider, det är fri entré och ingen kollekt tas!
Med följde ett blad som säger "kan man få svar på livets stora frågor?" Bland annat svaras det på vad som händer när man dör. "bibelns svar; När man dör upphör man att existera. De döda vet ingenting alls. Eftersom de döda inte kan tänka eller känna något kan de inte skada eller hjälpa dem som lever" Låter helt ok i mina öron.
På frågan "Kan man träffa de döda igen?" så går det tydligen alldeles utmärkt för bibeln svarar: "De flesta som dött kommer att få liv igen. Jesus lovade att de som är i minnesgravarna skall....komma ut"

Bra då begriper jag varför man söker upp folk som man dömt till döden?!

Vad är meningen med livet? Svar "Vi får ett meningsfullare liv om vi låter bibeln påverka våra beslut" Häpp!
Det finns ett gammalt uttryck som säger något om fjällen som skall falla från ögonlocken, detta tolkar jag som att man kommer att se klart? Upplever det som fjällen ligger kvar på de flesta som säger sig ha sett ljuset.

Jag skulle ha kunnat skriva något mycket elakare, syrligare, grymmare och vassare om vad jag egentligen tycker om religiösa fjånar. Framför allt frireligiösa sekter, men jag tror jag spar min energi till något bättre.

Scientologer se upp!

Inga kommentarer: