söndag 11 juli 2010

33° i skuggan


Varför lyckas jag pricka in världens största tvätthög som måste tas i tu med på årets varmaste dag?
Varför måste kycklingkrematoriet i botten av huset envisas med att ha sin bakdörr öppen så fort det börjar bli varmt? Det kan knappast vara så att de tror att de ska locka ner mig som kund med den kväljande fågelfettsdoften. Dessutom är det så att dörren ska vara stängd. Den får inte stå öppen men när man påtalar detta kan ingen av dem tala svenska. Bara sådär på ett ögonblick. Men vill jag köpa en falafel då begriper de...
Varför måste den sista skvätten mjölk skära sig fullständigt när jag ska skumma den till min välförtjänta latte?
Varför sitter jag framför min dator i stället för att vara ute i det fina vädret?!
Varför lyckas inte ens måsarna hålla truten i detta varma väder?
Varför måste jag ha fel på termostaten och svettas hundra ggr mer än alla andra?
Varför tror min hyresvärd att han inte behöver renovera lägenheten jag vill byta till mig? Varför tycker de inte att det är rimligt, när den senaste hyresgästen bott där i 13 år och det var inte nyrenoverat när de flyttade in?!
Varför stjäl någon allt städmaterial i tvättstugan?
Varför blockerar husets invånare utgången till porten med sina cyklar?
Varför måste man stå och röka på vindsavsatsen och fimpa på golvet och i trappan?
Varför måste någon sätta upp dumma klisterlappar i hissen med politiska budskap som jag ger fullständigt fan i?!
Varför vill inte mina porslinsblommor blomma? (Ja förutom en galning som inte gör något annat)
Varför står det en papegojbur utanför min dörr?
Varför är det inget gott i kylen?

Varför är jag så jäkla gnällig?
Tur att jag i alla fall har hemgjord jordgubbsglass och björnbärssorbet i frysen!

Inga kommentarer: