måndag 25 januari 2010

Upphetsande?!


I Storuman ligger det en kyrka som är byggd som en kåta. Den har de senaste 30 åren hetat Kåtakyrkan. Men nu tycker kyrkorådet i länet däruppe att det är ett icke alltför passande namn. Namnet kan upplevas stötande(!) och ungdomar kan missförstå det hela.
Missförstå vad då?
Att kyrkan i själva verket är en samlingslokal för kåtbockar? Att det skulle vara en orgiekyrka? En porrklubb?

Om man nu i 30 år har lyckats med konsttycket att få folk att fatta att det är en kyrka och inget annat, vad är det som hindrar dem nu helt plötsligt? Är Storumans ungdomar av i dag så inavlade att de inte kan skilja det ena från det andra? Tror väl knappast det. Tror till och med att de har både TV och internet. I alla fall har man lagt fram förslag om att den ska kallas Kyrkkåtan i stället. 60-talet Storumanbor har protesterat och det tycker jag de gör rätt i.
För ska det vara på det viset då tycker jag att alla kyrkoråd som har kyrkor med ett torn bör noga tänka om ifall det inte kan missuppfattas. Domkyrkan i Lund klarar sig, den är ju inte lika utmanande med sina två spiror. Jag har inga problem med att se fallossymbolen i ett högt torn utan att för den skull rusa till kyrkan i tron att man visar kopuleringsfilmer av mer eller mindre avancerad grad där. Jag tror inte heller att prästerna predikar om kärlek och delar ut gratis dildosar till församlingsmedlemmarna. Jag tror överhuvud taget inte.
Hur ska jag tolka den lättklädde mannen som ofta sitter uppspikad på två korslagda brädor? Är han inte lite väl utmanande i det lilla höftskynket? Sätts inte fantasin i rullning där? Och hur ska jag förhålla mig till den klassiska målningen med han den uppspikade och hans polare som har herrmiddag? Inga kvinnor? Nänä? Varför det då? Kan jag ju undra och låta fantasin skena....

Tycker nog att kyrkorådet kan gå i kloster för då lär de ju inte föröka sig och föra sina trista gener vidare.

Inga kommentarer: