onsdag 15 december 2010

Södra Förstadsgatan 63


ger mig numera en glädjekick!
Efter att ha varit runt i Prag och tittat sig snurrig på alla fantastiska byggnader blir man lite ledsen när man är hemma igen. Alla dessa fina hus (ok inte alltid i så gott skick) som rivits i den här staden kan ju få en att krokna för mindre. Alla dessa nya fula hus som byggs gör mig inte gladare. Fast jag skall erkänna att det byggts ganska många fina hus också.
Det som gör mig gladast just nu är det gamla jugendhuset på nämnda adress. De flesta har bott där, inte jag även om det var nära ett tag. Kåken förföll mer och mer ägaren verkade inte bry sig. Man tittade inte ens närmre på huset längre när man gick förbi, såg bara att det blev tommare och tommare.
Men så en dag började det hända saker.
Renovering.
Ja,ja, vad som helst kan ju hända. Det vet jag av egen djup negativ erfarenhet.
Men, wow, när de tog bort lite av fasadbetäckningen sent i somras såg man helt plötsligt delar av ett nytt gammalt hus.
När hela täcket var borta såg att de hade satt in en smidesgrind/port.
Oj!
Hmm, undrade om de tänkte göra något åt den fula 70-tals fasaden nertill också, för de tänkte väl ändå inte låta det förskräckliga sitta kvar nu när resten blivit så vackert?!
Ingenting hände, ännu mindre skedde fram till en dag då det tog fart. Nu har man rivit ner den gamla fasadbeklädnaden. Satt in nya fina fönster i trästommar och ser ut att gjuta nya "portaler" som ska passa in.
I dags läge är det bara två fönster och dörren till guldaffären som ska fixas och det är ju förståeligt att man inte gör allt på en gång eftersom verksamheten är i gång.
Kolla så fint det blir!
Det här är sådant som förgyller min morgonpromenad till jobbet.
Mer av detta om jag får be!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag bor inte långt ifrån det huset.. tycker själv det har blivit jätte fint.. Man är lite nyfiken på lägenheterna..Måste nästan vara insattslägenheter.. Vet du nått mer om lägenheterna? Mvh Marie

Trixie sa...

Hej Marie,
jag har inte haft möjlighet att titta på insidan. Är jättenyfiken och samtidigt fasar jag för vad de eventuellt kan ha gjort. Men utsidan bådar ju gott. Gissar också på att det är köpelägenheter nu.
/Trixie